כיצד להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז במערכת יחסים רומנטית

  1. מאפייני הלוקים בהפרעת קשב – רגישות יתר, סף תסכול נמוך, פגיעה בדימוי העצמי. אדם שסובל מתופעות אלה, יהיה בד"כ מסובך יותר לנהל איתו מערכת יחסים נינוחה.
    פגיעה בתחושת הערך העצמי שנצרבה לאורך החיים של האדם מאז היותו ילד רך ועד שהגיע לבגרות, יש לרפא לפני שניתן לצפות ממנו לנהל תקשורת רגועה ומכילה.
  2. עלינו לזכור שהסובל מהפרעת קשב הוא הסובל המרכזי, חוויית חוסר השליטה במצבים רבים מתסכלת ומורידה מאוד את תחושת הביטחון והמסוגלות האישית.
    יחד עם זה מי שחי איתו עלול לסבול מהתופעות לא פחות. החיים לצד אדם לא קשוב, אימפולסיבי, רגיש מאוד, עלולים להיות מסובכים.
    מומלץ לפתח מודעות ונחישות לפתור יחד את הדילמות והקשיים. כדאי לזכור שעבודה רגשית משותפת יכולה לשפר מאוד ואף להעלים את התסכולים של שני הצדדים מההתמודדות עם הסימפטומים של ההפרעה.
  3. מערכת יחסים זוגית היא המקום הכי חשוף ופגיע שלנו. שם אנו מצפים לקבל חיזוק ואהבה בלי תנאים. הדימוי העצמי שלנו, ותחושת הערך קשורה בקשר ישיר למשוב אותו נקבל מבן הזוג שלנו.
    בן זוג קשוב ומכיל יכול לעשות נפלאות לחיזוק הדימוי של בן זוגו הפגוע.
  4. לסובלים מהפרעת קשב יש קושי גדול יותר מלאחרים בניסיון להתרכז בסביבה רועשת, או כזאת שיש בה הסחות דעת.
    בן זוג קשוב ומתחשב יכול לברר עם בן זוגו למה הוא זקוק ומה יסייע לו בעת מילוי מטלות שונות, ובכך להפחית את התסכול והחיכוכים.
  5. לעומת זאת, לסובלים מהפרעת קשב יש לעיתים נטייה להיות מרוכזים ריכוז יתר, ואז הם נראים כאילו מתעלמים, או אף מנותקים מהסביבה. בן הזוג של אדם כזה עשוי לחוש בלתי נראה, לחשוב שמתעלמים ממנו בכוונה, לחוש דחוי. רצוי שיהיה מודע לתופעה זו, ויגיב בדרך עדינה, כמו נגיעה קלה בכתפו או זרועו של הבן זוג המרוכז יתר על המידה, ויסב את תשומת ליבו ללא כעס.
  6. אחד הדברים המסובכים ביותר בהתמודדות עם בן זוג הלוקה בהפרעת קשה, הוא העובדה שזו תופעה מנטלית, שאין לה סימנים חיצוניים ועל כן לעיתים יש פיתוי ללחוץ עליו "להתיישר" ולהתאמץ להתנהג "נורמלי".
    וכאן יש להזכיר, הפרעת קשב וריכוז היא תופעה כימית-ביולוגית עם ממצאים ברורים במבנה תפקוד המוח. על בן הזוג להיות מודע לכך ולא להטיל דופי או אשמה באדם המתמודד עם התופעה.
  7. סימפטום נוסף של בעלי הליקוי הנ"ל הוא אימפולסיביות בתגובות, התפרצויות ולעיתים אף תוקפנות. מובן שלנהל זוגיות עם אדם שמופעל בצורה כזאת, מסובך יותר מהרגיל.
    כדי להתמודד עם התופעה יש להיות מודעים לה, למצוא יחדיו דרכים שמסייעות לאדם האימפולסיבי והתוקפני להתמודד בדרך פחות הרסנית עם הדחפים שלו.
    מודעות תגדיל את היכולת של שני בני הזוג לייצר דיאלוג בריא שלוקח בחשבון את המצבים ה"מקפיצים" והטריגרים, והם יצליחו לייצר שגרה שיש בה רגיעה.
  8. אחת מאבני היסוד ביחסי זוגיות היא הדיאלוג, שיחה בין שני אנשים שקשובים זה לזה, מתעניינים זה במחשבותיו ורגשותיו של האחר ומכבדים אחד את השני.
    לבעלי ליקוי בקשב וריכוז קשה לעיתים לנהל שיחה מסוג זה.
    עליהם להיות מודעים לכך, ללמוד יחד עם בן/בת הזוג כיצד להתגבר על המכשול, לבחון ולגלות יחד מה מסייע בידם להשאר קשובים, לשמור על מחשבה מאורגנת ושטף של שיחה, אילו תנאים דרושים להם כדי שיהיו פרטנרים הולמים במישור הזה של הדיאלוג.
  9. כבוד הדדי, יחס מכבד, כבוד אדם, כל אלה עלולים להישמע ככותרת שחוקה.
    חשוב מאוד לזכור שמאחורי המילים האלה יש צורת התנהגות וצורת מחשבה שקובעת את אופי הקשר האנושי בכלל והזוגי בפרט.
    כבוד משמעו להכיר בכך שלאדם שמולי יש צרכים, העדפות, הרגלים, חלומות וציפיות משלו, והם שונים משלי. למרות השוני, אני מכיר בזכותו להיות מי שהוא ולהחזיק בעמדות שונות משלי, להזדקק לדברים אחרים ממני, ולבקש בקשות שאינן זהות לשלי.
  10. דבר אחרון שכדאי לזכור – כל מערכת יחסים זוגית היא מורכבת. בכל מערכת יחסים זוגית יש מחלוקות, מהמורות ודילמות. הפנטזיה שלנו שיבינו אותנו ללא צורך בהסברים, שנמצא את השלווה ללא מאמץ מיוחד, שנאהב תמיד כמו ביום הראשון בו התאהבנו, כל אלה ציפיות שאין להן אחיזה במציאות.
    הקשיים איתם מתמודדים זוגות שאחד או שני בני הזוג סובלים מהפרעת קשב וריכוז, הם סוג מסויים של קשיים, שניתן ללמוד להתמודד ולהתגבר עליהם, בשילוב כוחות, בנחישות משותפת, ובאהבה.